• Startsida
  • Mina mål
  • Ekonomi
  • Min portfölj
  • Verktyg
  • Om mig
  • Deals

tisdag 3 januari 2017

Månadsrapport december 2016

I december händer det mycket. Lucia, handla julklappar, skol/dagisavslutningar, en födelsedag i familjen, knyta ihop säcken på jobbet, fira jul, följa upp målen för 2016, sätta mål för 2017, fira nyår... ja, ni vet. Det finns en hel del att sammanfatta för året som har gått till bloggen, men först tänkte jag fixa en månadsrapport för december i vanlig ordning. Det kommer ett separat inlägg om uppföljning av 2016 som helhet och sätta upp mål för 2017.

Ekonomi

Jag läste på DI att de senaste 7 åren har börsen gått upp varje år veckan innan jul, med i genomsnitt 1,7 %. Jag blev lite peppad och handlade lite extra inför superveckan, men tyvärr uteblev rallyt. OMXS30 slutade på -1,45 % och bröt alltså sviten. Maxa Allts portföljer klarade sig dock hyfsat den veckan med en måttlig nedgång på -0,31 %.

Sett till hela månaden avslutade dock portföljerna starkt på +3,07 %, endast snäppet under SIX Portfolio Return Index som slutade på +3,30 %. Jag hade gärna brutit trenden med att ha underpresterat mot index de senaste månaderna, men det är helåret som räknas antar jag! Hur det gick för 2016 ser ni i kommande inlägg.


De senaste månaderna har jag gjort lite fulingar och deltagit i en hel del nyemissioner utan företräde. Jag har letat efter case där teckningsrätter handlas på börsen och försökt få tilldelning gratis, utan företräde. Helt utan förväntningar, och inte helt oväntat så är det ju sällan det finns "gratis pengar". Jag lyckades faktiskt klämma till mig 54 st ZetaDisplay Pref gratis i september även då teckningsrätterna handlades för pengar (minns inte hur mycket). :) I december försökte jag få Tobii men det blev som väntat 0 i tilldelning. Det är nog inte lönt att jaga gratis tilldelning i långa loppet, men det lite kul var det ändå.

Magic Formula
Magic Formula-portföljen är just nu 60 % investerad. Den fylls på med 4274 kr (tjänstepension) varje månad, och jag kan konstatera att jag inte ens var i närheten av att vara fullinvesterad till årsskiftet som ursprungsplanen var. Den största anledningen är att många av innehaven gått såpass bra att det har tagit emot att fortsätta köpa. De som har fallit har jag köpt tills jag nått max andel av portföljen (ca 8 % per innehav). För att inte ha arbetslöshet i portföljen har jag tillfälligt investerat 10 000 kr vardera i fonderna Spiltan Aktiefond Investmentbolag och Spiltan Globalfond Investmentbolag. Ni kan läsa mer om min strategi här och resultat tidigare månadsrapporter från augusti 2016.

Portföljutvecklingen i december:

December var en bra månad där portföljen gick nästan jämnt med index på +2,51 % (index +2,66 %). Eftersom den inte har varit ens i närheten av fullinvesterad har svängningarna varit mindre än i mina övriga portföljer. Det är ju på både gott och ont, men under hösten har börsen varit stark och då har portföljen inte kunnat hänga med procentuellt sett. Sett till investerade pengar har portföljen gått +3,9 % vilket jag är helt nöjd med. Under månaden har jag fått bra revansch i mina norska innehav Avance Gas, Awilco Drilling och Kvaerner.

Innehav 2017-01-02:

Månadens aktieaffärer (exkl Magic Formula och trades)
DatumTypVärdepapperAntalKursBelopp
2016-12-22KöpHemfosa Fastigheter6083,00 SEK-4 992,00 SEK
2016-12-20KöpK2A Knaust & Andersson Pref39251,50 SEK-9 834,00 SEK
2016-12-20KöpK2A Knaust & Andersson Pref20251,50 SEK-5 043,00 SEK
2016-12-16SäljFRB AVON N-20000100,48 SEK20 260,00 SEK
2016-12-16KöpK2A Knaust & Andersson Pref10253,00 SEK-2 536,00 SEK
2016-12-16KöpK2A Knaust & Andersson Pref10256,00 SEK-2 566,00 SEK
2016-12-05KöpAxfood20132,80 SEK-2 663,00 SEK
2016-12-01SäljFRB US STEEL N-10000100,85 SEK10 139,00 SEK
2765 SEK

Fastigheter gick väldigt kass i november, så i december fyllde jag på en hel del. De sista 39 st i K2A köpte jag som trade case, men beslutade att behålla dem tills vidare. Jag sålde av alla mina fasträntebevis nu när de äntligen nått över sina nominella värden igen. De hade en katastrofal utveckling under andra halvan av 2015, men jag hade tålamod. Jag blev minst sagt lite orolig när FRB US Steel dippade vid -57 % men jag skulle banne mig inte gå back på dessa. Tanken var ju från början att en del av semesterkassan till Thailand, 30 000 kr, skulle ticka lite bra ränta under väntetiden. Antingen skulle jag vänta tills de gick upp igen eller vänta på inlösen. Som ni ser nedan har de äntligen återhätmat sig, precis lagom till avresan så då fick de ryka! Med hint om stigande räntor tror jag mer på aktier framöver än fasträntebevis, även om US Steel förmodligen har en del medvind med Trumps planer på att bygga ut infrastrukturen och utöka tullar på import till USA.


Månadens utdelningar
DatumVärdepapperAntalKursBelopp
2016-12-19ZetaDisplay Pref272,25 SEK60,75 SEK
2016-12-19ZetaDisplay Pref272,25 SEK60,75 SEK
2016-12-16Realty Income Corp311,89 SEK58,63 SEK
2016-12-16Awilco Drilling1151,80 SEK207,36 SEK
2016-12-15Lucara Diamond Corp3160,10 SEK33,07 SEK
2016-12-14Tobin Properties Pref2255,75 SEK1 293,75 SEK
2016-12-13K2A Knaust & Andersson Pref605,00 SEK300,00 SEK
2016-12-13K2A Knaust & Andersson Pref405,00 SEK200,00 SEK
2016-12-02Aqua Bio Technology3621,09 SEK394,54 SEK
2016-12-02PIMCO Municipal Income Fund III2500,57 SEK142,94 SEK
2752,79 SEK

Det blev totalt 2753 kr utdelning (före skatt) i december, varav 635 kr i tjänstepensionen (Magic Formula).

Day/swing trades
Månadens enda swing trade blev i Aino. Det blev ett köp på 22,40 kr efter att den fallit ca 10 % från toppnoteringen, och det visade sig vara rätt läge, precis i botten. Dagen efter sålde jag på 23,50 kr vilket resulterade i en vinst på 246 kr efter courtage. I efterhand har det visat sig vara för tidigt men en vinst är alltid en vinst! Lite futtigt kanske, men jag minskade risken och köpte bara för ca 5600 kr denna gång. Det hela var mest som en kul grej och lite träning.


Insättningar och sparande
Precis som förra månaden blev det ingen insättning till pengamaskinen den här månaden. Allt gick till bufferten inför Thailandsresan. Jag räknar med att det blir en hel del över när vi kommer hem och det kommer att investeras någon gång i mars förmodligen.

Extrainkomster
Marknadsundersökningar: 65 kr
Sålt prylar: 590 kr
Affiliates: 156 kr
Totalt: 811 kr. Nådde inte riktigt målet på 1000 kr men det är OK, vi har inte lagt någon större energi på detta.

Sparkvot*
42 %. Inte riktigt 50 %, men månaden har haft lite extraordinära utgifter såsom tandläkarbesök, vaccinationer och julklappsinköp. Precis som förra månaden går hela månadssparandet till semesterbudget och buffert. Den är väl tilltagen nu på närmare 75 000 kr, varav ca 25 000 kommer gå till boendet och resten till mat, dryck och nöjen. Jag räknar med att få minst 20 000 kr över eftersom vi ju trots allt fortsätter få lite inkomster från försäkringskassan som överstiger utgifterna hemma. Dessutom har jag förbetalt ca 12 000 kr för bolån och amortering så jag slipper fippla med det från Thailand. Det som blir över som går till pengamaskinen i mars.

*Här räknas bolånamortering, semesterkassa, insättningar i pengamaskin, löneväxling och barnsparande in, ej tjänstepension och inte heller utdelningar. Alltså pengar jag hade kunnat bränna på nåt onödigt istället.

Uppföljning mål december 2016
Totalt i pengamaskinen, mål: 725 000 kr i ISK/KF exkl barn, fru Maxa Allt, tjänstepensioner och belåning.
Utfall: 732 015 kr - Gott mos!
Extrainkomster, mål: 1000 kr
Utfall: 2009 kr - Helt OK med tanke på att jag inte lagt någon större tid på det.

Status: Grönt!

Mål januari: Eftersom jag kommer att befinna mig i Thailand sätter jag inga mål.

Hälsa

Jag har varit småkrasslig (igen) under månaden och dessutom fått en inflammation i axeln, vilket har resulterat i att jag går på smärtstillande och antiinflammatoriska sedan jul. Som tur är verkar det hjälpa och nu är axeln ganska OK. Efter besök hos sjukgymnasten har jag fått lite övningar för att påskynda läkningen. Efter all stress på jobb, sjukdomar och reseförberedelser var det tur att jag inte satte upp några mål för månaden gällande steg, innebandy, armhävningar, löpning och gym. Telefonen räknade till 193 006 steg (6226 per dag) vilket var bättre än november i alla fall...

Familj, jobb och fritid

December har handlat mycket om att hinna färdigt på jobbet innan jul och att fixa det sista inför Thailand. Det blev vaccinationer för hela familjen som totalt gick på 4060 kr. Som lite plåster på såren visade det sig att Thailand kör en kampanj nu för att uppmuntra turismen så vi fick visum gratis. Där hade vi budgeterat närmare 1400 kr - katsching! Glädjen varade dock inte så länge, för när jag kollade upp vad det skulle kosta att utöka reseförsäkringen i 15 dagar (de första 45 ingår i villaförsäkringen) fick jag en smärre chock; det skulle kosta nästan 1800 kr för familjen! Det motsvarar kostnaden för 5 månader av den ordinarie villaförsäkringen. Eftersom jag inte vill chansa och låta familjen vara oförsäkrad sista veckorna fick jag bita i det sura äpplet och notera för mig själv att inte resa mer än 45 dagar i taget i framtiden... MEN, sista ordet var inte sagt. Jag kontrade med att ställa av bilen vilket sparade 568 kr på helförsäkringen (och 208 kr på fordonsskatten)... DÄR FICK DE JÄVLARNA!

I december hade jag också en väldigt försenad lönerevision. Som jag skrivit innan var mitt mål under 2016 att få upp lönen med 4 %. Ganska aggressivt, men brukar kunna förhandla ganska bra. Min taktik är att, istället för att motivera allt jag gjort så bra, vända på steken och be chefen motivera vad jag inte gjort perfekt. När de börjar stamma slår jag till med topp 3 saker som jag (tycker själv att) jag gjort grymt bra. För helt ärligt, oftast har mina chefer inte riktigt vetat vad jag åstadkommit, eller inte åstadkommit. Ofta har de inte haft någon koll alls. Hur som helst, den här gången stötte jag på patrull.


Tydligen ska vi anta en ny lönepolicy på företaget som går ut på att jämna ut orättvisor i lön för lika arbete, där folk hamnat snett på grund av kön eller liknande. Det låter ju jättebra, men för mig som förhandlat stenhårt hela vägen visade det ju sig att jag ligger väldigt högt (topp 2 tror jag han sa) jämfört med alla andra med liknande ansvar och erfarenhet. Och denna policy klämmer de in i den vanliga årliga lönerevisionen, istället för som en egen budget kopplat till just den nya policyn. Detta betyder att, trots att jag enligt chefen gjort ett bra jobb, promotar företagets värderingar, utvecklats enligt plan, tagit på mig 3 olika roller under året och faktiskt fått ett större ansvar, endast fick 1,7 % i löneökning. Det är den lägsta ökningen jag någonsin fått.

Att påverka dessa lönebesked normalt sett brukar vara ganska lönlöst men att diskutera hela policyupplägget med linjechefen kändes hopplöst. Jag inser att jag blir irriterad nu igen medan jag skriver detta, men jag fick helt enkelt bita ihop. Pengar är inte allt brukar man säga, men det stämmer inte. På en löneförhandling är pengar exakt och precis ALLT. Vad annars förhandlar man om? Någon extra semesterdag kanske, men knappast att ha roligare, trevligare kollegor eller mer givande arbetsuppgifter. Det gör man vid andra tillfällen, eller så byter man jobb. Det här året har dessutom varit jävligt tufft för att vara rättfram. Omorganisation, tappade kontrakt och resulterande över 20 % personalomsättning har gjort att det inte alltid varit så motiverande att gå till jobbet, och löneförhandligen kändes som någon sorts möjlig kompensation för eländet. Jag inser ju också att jag är lite "speciell" eftersom jag (nästan) räknar varenda krona. Eller rent konkret resulterar det i typ 3 färre HM-aktier, varje månad. Och aktier är ju mitt intresse. Så man kan säga att de har lurat mig på mitt intresse... förstår ni mig?! Jaja... Case closed, mission failed. Får se om jag kan komma igen 2017.

På det mer positiva har det varit julfest med jobbet. Det blev som vanligt att svulla vid julbordet och dricka en himla massa öl. Det här året var de extra generösa och delade ut 4 ölbiljetter var. Dessutom har jag turen att ha en massa kollegor som inte dricker och därmed gärna delar med sig av sina biljetter... aj aj aj. Det blev i alla fall riktigt skoj och slutade på dansgolvet med slipsen runt huvudet.


På tal om annat har jag även överlevt två barnkalas. Det andra var dotterns 6-årskalas med familjen, vilket blev väldigt lugnt. Det första däremot... 11 inbjudna förskolesklasskompisar. Brace for impact! Eftersom vi Maxar Allt kör vi kalaset hemma och hittar på egna aktiviteter såsom disco, skattjakt, fiskdamm och charader. Ett standardkalas brukar ju vara två timmar, men vi är smarta och kör mellan kl 12-14. Då bjuder man på lite lunch i form av korv med bröd, burgare och glass och vips försvinner 30 minuter! Vi var lite oroliga att ha 13 (11 + våra 2) kids hemma, men de skötte sig faktiskt jättefint. Ingenting pajade, bara några burkar strössel på golvet och ett slagsmål mellan två tjejer där fru Maxa Allt fick ingripa. Lite glass kan få vilka barntårar som helst att sina.


December blev även en biomånad för mig. Först ut var Arrival - en riktigt trevlig sci-fi som jag starkt rekommenderar! Självklart köpte jag en företagsbiljett på Blocket och sparade 50 kr. #sparadkrona, remember? Jag brukar vräka i mig all sci-fi jag hittar, och tyvärr är det mesta rätt kass. Här var det dock mer fokus på karaktärer och vetenskap än alien-gosedjur och pew-pew. Betyg:

Därefter kom Office Christmas Party. Mitt företag abonnerade biografen och bjöd på lite wraps, läsk och popcorn. Grymt trevligt måste jag säga. Jag befarade att den skulle vara kass, att det bästa redan visats i trailern men blev positivt överraskad. Filmen höll faktiskt ganska hög kvalitet, typ som Hangover, i alla fall fram till sista kvarten. Man får ta den för vad den är, och gör jag det tycker jag att betyget blir

Sist ut, egentligen inte i december utan 2 januari (men jag fuskar lite, who gives a fuck?) var Rogue One: A Star Wars Story. Den här gången var vi barnfria och fru Maxa Allt hängde på, om än lite motvilligt. En biljett kostade 160 kr (!) men återigen fixade jag företagsbiljetter från Blocket. 140 st #sparadkrona! Dessutom är ju barnen aktieägare i Walt Disney Co så man man kan säga att vi sponsrade dem lite. Ännu en sci-fi, och den här gången med massor av alien-gosedjur och pew-pew. Men det är ju Star Wars, och med Star Wars brukar det mesta bli förlåtet. Utom den där Episod 1 med Jar Jar Binks. Den kommer jag aldrig att förlåta. I alla fall, Rogue One visade sig vara en väldigt välpolerad historia med grymma effekter och bra stämning. Slutet byggdes ihop väldigt bra och slutar i princip där Episod IV börjar. Karaktärerna var som vanligt lite tunna och dialogen var bitvis "sådär", men samtidigt var det skönt att slippa de gamla, ibland uttjatade karaktärerna. Här fick de lite mer spelutrymme och var inte lika fast i "sagan". När till och med fru Maxa Allt tyckte att den var "okej", ja då kan det inte bli mindre betyg än

Sådär, om du har orkat läsa ända hit betyder det att du har klarat dig igenom hela sista månadsrapporten för 2016!


Annons med bra sparränta:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar