• Startsida
  • Mina mål
  • Ekonomi
  • Min portfölj
  • Verktyg
  • Om mig
  • Deals

onsdag 4 maj 2016

Dagens spartips

Snart långhelg! Medan medelsvensson är ute och bränner stålar på krogen eller en 42-kronorslatte i solen tänker jag på hur jag ska spara eller tjäna några kronor till att handla aktier för. Här kommer några spar- och extraknäckstips för likasinnade:


Tips #1

Betalar du månadsavgift hos din elleverantör (ej nätägare)? Känns elräkningen allt dyrare? Byt leverantör!

Det kan vara självklart för vissa men jag säger det ändå. Leverantörerna är många och har ofta saftiga rabatter för nya kunder, ofta med villkor som gäller 1 år. Själv bytte jag precis och är inne på min 7:e leverantör som "ny kund". En snabb jämförelse på mitt hus i elområde 4 (syd) som förbrukar ca 10000 kWh/år visar att skillnaden mellan billigaste och dyraste alternativet enligt Compricer är 179 kr/mån eller 2148 kr/år!

För att få lite perspektiv kan man mata in dessa siffror i z2036 Sparkalkylator Deluxe och se att om man sparar 179 kr/mån i 25 år så sitter man till slut med 149 000 kr på kontot och med mer än 600 kr/mån i utdelningar som täcker hela elräkningen och lite till. Obetydligt? I think not!

Jag själv använder Compricer och det hela tar typ 2 minuter om du har en gammal räkning med anläggnings-ID tillgänglig. Sjukt smidigt, och man får reda på det exakta priset direkt utan tjafs.

Om du vill testa Compricer kan du använda min sponsrade länk så får jag någon krona och slipper leta pantburkar den dagen ;)

Tips #2

Panta burkar :)

Skämt åsido, de numera legendariska inläggen från miljonären om burkar i källaren (hittar det inte originalet nu men här är en av dem) skrattade många, inklusive undertecknad, gott åt. Sedan jag startade bloggen och vridit åt utgiftskranen har det som bekant blivit intressant med "många bäckar små". En dag när det var mörkt och ingen var ute gick jag ut till återvinningsstationen och inspekterade metallkärlet. 3 ölburkar med pant! Det visar sig att jag har minst en lat granne som inte pallar panta själv... gött för mig, jag kollar numera regelbundet och hittar ofta 2-3 st per gång, kanske 5-10 i veckan. Det är mer än vad jag betalar för min mobil i alla fall! Enda kruxet är frugans himlande med ögonen. När jag utbrister "MAXA ALLT!" med värsta flinet brukar hon hänga med på grejen och så skrattar vi lite åt det hela. Snart långhelg alltså och då bör det finnas en liten bonus att inhämta om några dagar...

Tips #3

Fixa extrainkomst! Jag menar med det inget riktigt jobb utan lite sidoinkomster. I kombination med sparande ger det en fin hävstång även vid småsummor. I mitt fall har jag fixat två extrainkomster nyligen.

Det ena är att jag blev omvald som kassör i föreningen vilket betyder en minskad avgift på 800 kr / år för mig. Det är verkligen inte mycket pengar, men samtidigt är det inte heller så mycket jobb. Kanske 10 timmar totalt på ett år. Jag föreslog lite fräckt att höja min ersättning från 500 till 800 kr förra året så det går åt rätt håll i alla fall :)

Den andra är online marknadsundersökningar. Jag har ibland en del dötid och ju mer jag funderar på sparande desto mer ineffektiv känner jag mig då, t.ex. när jag läser kommentarer på Aftonbladet... Därför har jag signat upp på några paneler för att några gånger i veckan göra undersökningar där varje tar 4-10 minuter och ger ungefär lika många kronor. Även detta ger bara småpengar, men det har ändå gett mig 159 kr utbetalt i april månad. Den första jag började med, och som jag faktiskt använt sporadiskt i några år är Cint. För att få några undersökningar i veckan behöver man dock teckna sig på några olika siter vilket jag nu har gjort. Den som är intresserad kan höra av sig till mig så kan jag ge lite fler beprövade länkar.

Någon som har andra tips? Kommentera gärna!

Ha en superskön helg och tänk på att pengar är inte allt! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar