• Startsida
  • Mina mål
  • Ekonomi
  • Min portfölj
  • Verktyg
  • Om mig
  • Deals

måndag 11 april 2016

Power of small wins

På jobbet brukar jag läsa artiklar som handlar om gruppdynamik, arbetssätt, effektivitet och liknande. Jag jobbar inom mjukvaruindustrin som agil coach och där ingår dessa områden, att coacha/hjälpa team och individer att bli bättre på flera olika plan.

Nyligen hittade jag den här artikeln som jag tycker är väldigt läsvärd oavsett vad man jobbar med. Kortfattat handlar det om vad som motiverar folk på jobbet, vad får en att känna sig nöjd och belåten. Artikeln har tittat på undersökningar kring detta och kommer fram till att det är de små segrarna som gör att man får energi och motivation att fortsätta. Små "achievements" som kan mätas, uppskattas och som betyder något. Min fundering är att om detta fungerar i arbetslivet så borde det fungera i det privata också.

Jag personligen känner en oerhörd lättnad när något är avklarat så jag kan släppa det. Det räcker med små saker som disken, veckohandling eller fixa svärfars dator. Så fort jag har gjort något som kan bockas av får jag en känsla av att "nu har jag åstadkommit något bra" eller "nu har jag kommit ett steg längre på vägen" och frigör plats i hjärnan för nya saker. 

Jag haft svårt att hålla reda på alla småsaker som ska göras - saker glöms lätt eller görs i fel ordning. Ibland har man en massa saker som bara måste göras och då gäller det att kunna ha många bollar i luften. Fast, med handen på hjärtat, är vi verkligen så bra på det? Varje ny sak att hålla reda på ökar komplexiteten enormt. Korttidsminnet är helt enkelt begränsat. Hur många olika uppgifter kan vi hålla i huvudet på en gång? Jag har jämfört det med att jonglera: 1 boll är lätt. 2 bollar är hyfsat lätt. 3 bollar är svårt. 4 bollar = no way för de flesta! Just uttrycket "kan hantera många bollar i luften" strök jag från mitt CV för ganska länge sedan då det bara kändes som dravel :)

Så vad kan man göra för att få den goa känslan av "achievements" på fritiden, små segrar som ger en energi på ett mer strukturerat sätt? Mitt svar är: Personal Kanban. Kanban kommer från japanskan och betyder "signalkort". Jag använder Kanban för mina utvecklingsteam på jobbet och man kan säga att det har ett fåtal regler:

1. Uppgifterna ska synliggöras. I mitt fall där hemma betyder det post-its som kan ha 3 olika statusar: Todo, Doing och Done.

2. Det ska vara ett flöde på korten från vänster till höger. Om ett kort fastnar någonstans ska man försöka lösa det så snart som möjligt. Ju längre något ligger och skvalpar, desto lättare glömmer man vad det handlade om från början. Man ska fokusera på att få saker till Done så snabbt som möjligt så man kan släppa fokus på det och hoppa på nästa sak. Dessutom får man mer värde av att flytta något från Doing till Done än från Todo till Doing så man ska prioritera att plocka en lapp i Doing om man ska hitta nåt att göra.

3. Man får bara ha 3 saker på gång samtidigt (aka WIP, Work In Progress limit). För mycket på en gång för att man tappar fokus och får sämre flöde, så istället för att påbörja nåt nytt lägger man energin på att lösa redan påbörjade saker. Jämför igen med jonglering, mycket i luften under långt tid är jobbigt! Denna regel är till för att underlätta så man följer regel #2.

4. Prioritera lapparna, viktigast överst. Om något ändras, flytta lapparna.

Så här ser det ut hemma på mitt kylskåp:

Överst i Doing ser ni en lapp som fått ett "impediment", dvs fastnat. Jag skulle byta glödlampor i spotlightsen i badrummet men när jag öppnade paketet visade det sig att stiftet var trasigt på ena lampan. Eftersom jag inte hade tid att köra till Biltema på direkten fick lappen ligga blockad på kylskåpet. Utan detta system hade det kanske glömts bort i allt annat tills fru Maxa Allt blivit förbannad...

Få kontroll och struktur på era liv! Glöm inte saker som måste göras och släck inte bränder när det är för sent!

Det blir dessutom dubbelt så skoj om man får med sig resten av familjen på detta. :) Då kan man t.ex. ha olika färger på lapparna per person och synliggör då vad personen i fråga håller på med. Man hjälpas åt att få bort saker som fastnat av olika anledningar.

Vad tycker ni, värt att testa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar